Slik forebygger du jodmangel

Slik forebygger du jodmangel

Jodmangel har blitt et økende problem i Norge. Vi trenger Jod for at skjoldbruskkjertelen skal klare å produsere hormoner. Disse hormonene er særlig viktig for utviklingen og vekst av hjernen, og bidrar også til økt forbrenning. Mangel på Jod kan føre til lavt stoffskifte og struma. Et tilstrekkelig jodinntak er viktig for alle, og særlig mennesker med vektproblemer, gravide og for kvinner som en gang skal bære frem et barn. Fordi vi spiser stadig mindre hvit fisk og meierprodukter øker andelen nordmenn som får i seg for lite jod.

Les hvordan du kan forebygge og unngå jodmangel her.

 

Vet du forskjellen på tran og fiskeprotein?

Vet du forskjellen på tran og fiskeprotein?

I møte med nye kunder er det gjerne en reaksjon som gjentar seg: «Men jeg tar jo tran?». Vi nordmenn er vokst opp med tran, og har i alle år blitt fortalt at det er viktig å ta tran hvis man spiser lite fisk. Men er tran egentlig en fullgod erstatning for fisk?

 

Fullverdig, optimalt og komplett protein

Fullverdig, optimalt og komplett protein

Proteiner er kroppens byggestener, og livsviktig for å opprettholde mange av kroppens funksjoner. Proteiner er bygget opp av aminosyrer hvorav kroppen produserer 12 selv og de 8 andre (essensielle) må tilføres gjennom kosthold og kosttilskudd. Proteiner som inneholder alle de 8 essensielle aminosyrene kalles gjerne for fullverdige eller optimale proteiner. Norske Fiskeproteiner er en slik komplett fullverdig proteinkilde.

Trening og fiskeproteiner

Trening og fiskeproteiner

Aminosyreprofilen til Norske Fiskeproteiner, i kombinasjon med bioaktivt og effektivt opptak i kroppen, gjør fiskeproteiner svært verdifullt for deg som trener og er avhengig av rask restitusjon og effektiv fettforbrenning. Leucine, Valine, Icoleucine og Taurin er noen av de viktige aminosyrene du som trener mye, trenger.

5 gode råd for en knallstart på 2018

5 gode råd for en knallstart på 2018

Det er alltid store forventninger knyttet til starten av et nytt år. Mange ser for seg en ny start og blanke ark, men det er kanskje ikke alltid like lett å opprettholde rutinene. Vi gir deg derfor 5 gode tips til en bra start på 2018.

Forbrenne fett og bygge muskler

Forbrenne fett og bygge muskler

Vi har to typer fettceller i kroppen – hvite og brune. De fleste kjenner bare til det farlige hvite fettet som gjør oss fete. Men vi har også brune fettceller som skaper varme ved å forbrenne hvitt fettvev. Inntak av fiskeproteiner aktiverer og gir økt vekst av brune fettceller som forbrenner hvitt fett. Virkningene av dette vises gjennom redusert bukfett og en generell strammere muskelmasse.

Livsstilssykdommer og fiskeproteiner

Livsstilssykdommer og fiskeproteiner

Livsstilssykdommer er et økende problem i den vestlige verden, hvor myndighetene anbefaler å spise mer fisk, som del av et variert og sunt kosthold. Fedme, hjerte-og karsykdommer, diabetes, beinskjørhet og til dels mentale lidelser, er kjente livsstilssykdommer blant den norske befolkning. Myndighetene anbefaler å spise mer sjømat med sitt rike innhold av proteiner, vitaminer, mineraler, selen, jod, omega3-fettsyrer DHA+EPA for å balansere til et sunt kosthold.