Forebygger hjerte- og karsykdommer

Forebygger hjerte- og karsykdommer

Visste du at litt fisk hver dag kan forebygge og redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer?

Vitenskapskomiteen for mattrygghet i Norge, samt Livsmedelsverket i Sverige, konkluderer etter flere metaanalyser med at inntak av fisk og fiskefett reduserer risiko for død av hjerte- og karsykdommer, spesielt hjerteinfarkt og slag. (Helsedirektoratet dokumentasjon av verdien av å spise fisk).

Fiskeprotein fra mager fisk gir store helsefordeler

Vi er indoktrinert med at fet fisk og tran er kilden til å forebygge mot livsstilssykdommen, men flere studier peker nå i retning av store helsefordeler ved å spise mager fisk.

Eli Kristin Aadland har i et forskningsprosjekt forsket på hva som skjer når man bytter ut kjøtt som proteinkilde med mager sjømat. Effekten var stor!

Reduksjon av fettstoffer

De som spiste mager fisk fikk en signifikant reduksjon i triglyseridene, eller fettstoffet, i blodet. Høye nivåer av slike fettstoffer øker risikoen for hjerte- og karsykdommer. Den magre fiskedietten ga også positiv effekt på flere av de stoffene som er markører for diabetes.

Vi hadde håpet på en effekt, og ble veldig glad for at den ble så stor. Dette viser at mer mager fisk kan redusere risikoen for å utvikle diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer (Aadland)

Bedret kolesterol og blodsukkerregulering

Et annet forskningsprosjekt fra Universitet i Bergen viste at om du spiser mye mager sjømat, kan du få bedret kolesterolet og fettnivået i blodet etter kun fire uker. I tillegg gikk markørene laktat og C-peptid i blodet også ned, noe som kan tyde på at inntak av fiskeproteiner fra mager fisk ga bedre blodsukkerregulering.

Resultatene fra studien var så gode at forskerne konkluderte med at høyt inntak av mager sjømat kan forebygge hjerte- og karsykdom og forhindre en forverring av kolesterolprofilen, selv hos friske mennesker.

Virkningen ligger i fiskeproteinet

Det mest interessante er at årsaken til denne virkningen trolig ligger i fiskeproteinet og ikke i omega-3-fettsyrene. Dette er fordi deltakerne fikk like mye omega-3, mens proteinet kom fra ulike kilder. (Spis mer torsk, lyr, sei og kamskjell - Bramat.no).

Fiskeprotein og overvekt

Over hele verden sliter stadig flere mennesker med fedme og overvekt. Visste du at i Norge har en av fem menn og kvinner fedme, og mellom 14 og 19 prosent av norske barn er overvektige?

Det er ingen hemmelighet at med overflødige kilo på kroppen følger en større risiko for å utvikle livsstilssykdommer, som diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer og enkelte typer kreft. At det i Norge er et så stort antall overvektige er skremmende for utviklingen.

Litt fisk hver dag gir de varige endringene

Det forskes heldigvis mye på hvordan man kan hindre en negativ utvikling, og hvilke tiltak som kan iverksettes uten for inngripende tiltak. En studie gjennomført med en gruppe overvektige i 2010 viser at tilskudd av fiskeproteiner kan gi overvektige drahjelp på veien mot en sunnere livsstil. I studien kom det blant annet frem at deltakerne forbedret både sukkeromsetningen og fettsammensetningen i blodet. De gjorde ingen endringer i sitt vanlige kosthold og aktivitetsnivå, men spiste 6 gram fiskeprotein i pilleform hver dag.

Med en dagsdose Norske Fiskeproteiner får du i deg 25 gram ren, mager fisk. Helt naturlig, og bearbeidet på en måte som gjør at kroppen tar det enklere opp. I samsvar med denne studien er det det langsiktige inntaket av litt fisk hver dag som vil gi de varige endringene. Det er ikke så mye som skal til!

Bestill abonnement

Antall stk

Ring for info eller bestilling 930 15 333