Gir økt fettforbrenning

Gir økt fettforbrenning

Jo oftere du spiser fisk, desto lettere går du ned i vekt

Norske Fiskeproteiner kan positivt påvirke balansen mellom fett og muskler – en god nyhet for de som leter etter effektive metoder for å forbrenne fett og få en bedre kroppsholdning.

Fiskeproteiner er særlig nyttig for overvektige

Ny forskning tyder på at fisk kan være særlig nyttig for overvektige personer, men også for friske, med tanke på å forebygge livsstilssykdommer.

Over hele verden sliter stadig flere mennesker med fedme og overvekt, og både voksne og barn rammes. Tall fra Midt-Norge viser at vel halvparten av voksne menn og nesten 40 prosent av voksne kvinner er overvektige. Vel en av fem menn og kvinner har fedme, og mellom 14 og 19 prosent av norske barn er overvektige. Kilde: Oddrunn Gulbrandsen/Haukeland sykehus/Bergens Tidende.

Sunt og godt kosthold er viktig for overvektige barn

Tidligere var slike forstyrrelser mest vanlig hos voksne, men nå ser vi dem også hos barn. Overvektige barn er sårbare, og livsstilssykdommer bør behandles tidlig. Men vi vet faktisk ikke så mye om hva som er den beste behandlingen for barn. Det som står fast, er at sunne og gode kostholdsvaner og fysisk aktivitet er svært viktig.

Fisk og vektreduksjon

Helsemyndighetene anbefaler at vi spiser fisk to-tre ganger i uken, og at vi bruker mer fisk og sjømat som pålegg. Fisk har historisk sett hatt en viktig rolle i norsk matkultur, men undersøkelser av det norske kostholdet viser at det er få som følger anbefalingene.

En gruppe forskere fra Spania, Portugal, Island og Nederland har gjennom flere studier sett at når fisk inkluderes i en vektreduksjonsdiett, fremmes vektnedgang sammenlignet med dietter der fisk ikke inngår.

I følge en annen studie (Thorsdottir et al., 2007), vil du gå mer ned i vekt hvis du spiser fisk fem ganger i uken, sammenliknet med hvis du ”bare” spiser fisk tre ganger i uken. Det er rett og slett en lineær sammenheng mellom mengde torsk som ble spist og vektreduksjon, eller en ”dose-respons-sammenheng” som forskerne kaller det.

De som spiste 150 g torsk tre til fem ganger i uken gikk ned mer i vekt

I denne studien ble 126 overvektige deltagere (20-40 år, BMI 27.5-32,5) fulgt over åtte uker mens de spiste en kaloriredusert kost. Gruppe 1 (kontrollgruppen) fikk ikke torsk (ei heller annen sjømat), gruppe 2 spiste 150 gram torsk tre ganger i uken og gruppe 3 spiste 150 gram torsk hele fem ganger i uken. Gruppe 2 gikk mer ned i vekt (0,7 kg) enn kontrollgruppen, mens gruppe 3 gikk ned 1,7 kg mer enn kontrollgruppen. Gruppe 3 gikk også mest ned i BMI og midjemål. I denne studien gikk både menn og kvinner like godt ned i vekt.

Fisk øker vekst av brune fettceller som forbrenner det hvite fettet som gjør deg fet

I en norsk studie fra 2010 ved NIFES fikk testdeltakerne allerede etter 4 uker en reduksjon i fettmengde og økning i muskelmasse. Ønsker du å unngå jo-jo slanking, anbefales det å velge mager fisk (hvitfisk) som fast proteinkilde.

Også forsøk med mus og rotter i en norsk/dansk undersøkelse viser at om en reduserer melkeprotein i maten til fordel for fiskeprotein fra torsk, bidrar dette til å redusere fettvevet. De gode virkningene tilskrives den optimale aminosyresammensetningen i fiskeproteinene. Også forskere fra Nederland, Spania, Portugal og Island har gjennom flere studier vist at aminosyresammensetningen i fiskeproteiner fremmer vektnedgang der fisk inngår i dietten.

Jo oftere du spiser fisk, desto lettere går du ned i vekt.

Forskerne har også diskutert om vekttap som følge av fiskeinntak kan ha en sammenheng med bedret metthetsfølelse fra fiskeprotein spesielt og fordi fisk, for eksempel torsk, inneholder spesielt mye av en aminosyre som kalles taurin. Taurin har, i flere dyre- og humane eksperimentelle forsøk, vist å fremme vekttap uten at man vet årsaken til dette. Mer forskning må til før vi vet dette sikkert!

Spis mer med fiskeprotein og hold vekten

Hold vekten og spis mer med fiskeprotein Fiskeproteiner kan være gunstig ved vektreduksjon. Fiskeproteiner kan også gjøre det er lettere å holde vekten stabil etter vektnedgang. Flere undersøkelser viser at de som spiser mye fisk i en vektreduksjonsdiett går lettere ned i vekt, selv om kaloriinntaket er det samme.

Dersom forskningen viser seg å ha rett i at fiskeproteinene reduserer fettvevet, vil det være mulig å oppnå vektnedgang uten å skulle redusere matinntaket eller øke den fysiske aktiviteten ved å kun innta flere fiskemåltid. En skal også kunne spise mer uten å gå opp i vekt ved et høyere fiskeinntak, fordi fiskeproteinene kan bidra til å øke forbrenningen.

Kilder:

- Ramel et al. Consumption of cod and weight loss in young overweight and obese adults on an energy reduced diet for 8-weeks. Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases (2009) 19, 690-696.
- Thorsdottir I et al. Randomized trial of weight-loss-diets for young adults varying in fish and fish oil content. International Journal of Obesity (2007) 31, 1560–1566.
- Helsekostopplysningen om aminosyrer
- Ruzzin m.fl.: Persistent Organic Pollutant Exposure Leads to Insulin Resistance Syndrome, Environmental Health Perspectives Online 19 November 2009, doi: 10.1289/ehp.0901321.
- Ramel et al. Consumption of cod and weight loss in young overweight and obese adults on an energy reduced diet for 8-weeks. Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases (2009) 19, 690-696.
- Thorsdottir I et al. Randomized trial of weight-loss-diets for young adults varying in fish and fish oil content. International Journal of Obesity (2007) 31, 1560–1566.
- Pass på proteinene (Forskning.no)
- Proteiner gjør deg slank (Forskning.no)
Henter ut gull fra fiske og planterester (Sintef.no)
- Kosthold (Klikk.no)
Denne fisken kan hjelpe deg ned i vekt (Nettavisen.no)
-Vikøren, Linn A., et al. «A randomised study on the effects of fish protein supplement on glucose tolerance, lipids and body composition in overweight adults.» British Journal of Nutrition 109.04 (2013): 648-657.
- Kostholdsveilederen
- Bramat 
- Dagbladet 
- Vektklubb.no
- Bergens Tidende. 

Bestill abonnement

Antall stk

Ring for info eller bestilling 930 15 333