Reduserer farlig kolesterol

Reduserer farlig kolesterol

Høyt kolesterol er i dag en viktig risikofaktor for utvikling av hjerte- og karsykdommer. (Les mer på lhl.no). Høyt kolesterol kan være arvelig, men også et resultat av en usunn livsstil. Et sunt kosthold er blant rådene som gis for å redusere det farlige kolesterolet. Nå viser forskning at inntak av fisk og fiskeproteiner kan redusere det farlige kolesterolet, og øke sukkertoleransen i blodet.

Lavere kolesterol med fiskeprotein

Oddrun Anita Gubrandsen, forsker ved UiB, skriver i en artikkel i BT at «vi har nylig vist at proteiner fra torsk senker det farlige LDL-kolesterolet og bedrer toleransen for sukker fra maten i en gruppe av overvektige voksne. […] Andre har vist at fiskeproteiner kan normalisere forhøyet blodtrykk og redusere kolesterolnivået i rotter».

Overvektige fikk senket kolesterol og tålte sukker bedre

Den første studien Gubrandsen referer til ble utført på overvektige i 2010 (Les om studien her). Deltakerne spiste 6 gram fiskeprotein i pilleform daglig (tilsvarer 30 gram fisk), men gjorde ingen endringer i sitt vanlige kosthold eller aktivitetsnivå. Studien viste at inntaket at fiskeproteiner kan forbedre forstyrrelser i sukkeromsetningen og fettsammensetningen i blodet. For de overvektige var det nok til å senke det farlige kolesterolet, tåle sukker bedre, og få mindre kroniske betennelser. (Litt fisk gjør frisk - BT.no).

Bedre blodverdier med fiskeprotein

Forskning viser at ulike proteintyper kan ha ulike effekter på helsen vår. Det finnes blant annet studier som viser at proteiner fra torsk kan senke det farlige LDL-kolesterolet og bedrer glukosetoleransen. Andre studier viser at fiskeproteiner kan redusere kolesterolnivået og normalisere forhøyet blodtrykk.

Fiskeprotein, åreforkalkning og blodpropp

Det har også vært forsket på om fiskeproteiner kunne hemme dannelsen av plakk i årene, som er en årsak til at blodpropper kan oppstå. Forskerne delte musene inn i to grupper. Den ene gruppen fikk et kosthold med proteiner fra torsk og kamskjell. Den andre gruppen fikk proteiner fra kylling. Denne dietten gikk de på i 13 uker. Den gruppen som fikk kylling hadde langt høyere plakkdannelse enn de som fikk torsk og kamskjell. Totalt var det over 24 prosent reduksjon i plakkdannelse hos musene som fikk torsk og kamskjell sammenlignet med de som fikk kylling. I tillegg fikk musene på kyllingdiett en signifikant vektøkning enn de som hadde torsk og kamskjell som proteinkilde, forteller Jensen som er forsker ved UiT. Hun er derfor ganske klar på at dette er sterke indikasjoner på at fiskeproteiner kan ha en reduserende effekt på plakkdannelse i årene.

Kilder:
- Fiskeprotein - et vidundermiddel (Kostholdsveilederen)
- Snart vil 70 prosent av alle dødsfall skyldes livsstilssykdommer (iLaks)

Bestill abonnement

Antall stk

Ring for info eller bestilling 930 15 333